artyści

MAREK MOŚ
MAREK MOŚ
MAREK MOŚ
Wybitny polski dyrygent, skrzypek i kameralista. Założyciel i dyrektor artystyczny AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, a także dyrektor festiwali „Letnia Filharmonia AUKSO” oraz auksodrone. Założyciel i wieloletni prymariusz Kwartetu Śląskiego. Występował z czołowymi przedstawicielami polskiej muzyki elektroakustycznej i zagranicznej muzyki elektronicznej; koncertuje z plejadą gwiazd polskiej sceny jazzowej. Jest cenionym interpretatorem polskiej muzyki współczesnej. Dyrygował prawykonaniami utworów Aleksandra Nowaka, Aleksandra Lasonia, Zygmunta Krauzego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Cezarego Duchnowskiego, Agaty Zubel. Brał udział w nagraniach płyt m.in. dla Nonesuch, EMI Classics, Anaklasis, DUX, BeArTon, CD Accord. Laureat wielu nagród, m.in.: Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu, Koryfeuszy Muzyki Polskiej, Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis, kilku statuetek Fryderyka; honorowy obywatel Miasta Tychy. Poza intensywną aktywnością koncertową i nagraniową wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
 AUKSO
AUKSO
AUKSO
Jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie. Od ponad dwudziestu lat wizytówka Polski w świecie. Repertuar zespołu rozpięty jest od klasyki po muzykę współczesną. Jako cenionemu interpretatorowi twórczości kompozytorów polskich, prawykonania swych utworów powierzali m.in. Wojciech Kilar, Zbigniew Bujarski, Aleksander Lasoń, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss, Cezary Duchnowski, Aleksander Nowak. Z powodzeniem nagrywa muzykę filmową światowej sławy kompozytorów (jak np. Elliot Goldenthal) czy ścieżki dźwiękowe do gier komputerowych. Specjalnością AUKSO jest strefa pogranicza – łączenie klasyki z jazzem, rockiem i alternatywą. Stąd projekty z artystami takimi jak Leszek Możdżer, Tomasz Stańko oraz współpraca z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem zwieńczona nagraniami dla amerykańskiej wytwórni Nonesuch. W dorobku fonograficznym zespołu znajdują się również albumu wyróżnione nagrodą muzyczną Fryderyk: zrealizowany wspólnie z Januszem Olejniczakiem album Chopinowski oraz ahat-ilī – siostra bogów i Syrena. Melodrama aeterna Aleksandra Nowaka.
PAWEŁ SZAMBURSKI
PAWEŁ SZAMBURSKI
PAWEŁ SZAMBURSKI
Klarnecista, kompozytor i improwizator, organizator życia muzycznego oraz współtwórca wydawnictwa muzycznego Lado ABC. Studiował etnografię i muzykologię w Uniwersytecie Warszawskim. Związany z wieloma formacjami muzycznymi. Wokół muzyki filmowej i teatralnej ze skrzypkiem Pawłem Zakrockim tworzy duet SzaZa, z kwartetem Cukunft wykorzystuje improwizacje do interpretacji muzyki żydowskiej, zaś Bastarda Trio jest owocem zainteresowania muzyką dawną. Ponadto współtworzył Horny Trees, Meritum, Tupika, a także powołany przez Mikołaja Trzaskę kwartet klarnetowy Ircha. Głos, klarnet i elektronika są jego głównymi narzędziami w procesie twórczym, a dzięki efektom zapętlenia i przetworzenia buduje struktury dźwiękowe o charakterystycznej nastrojowości i medytacyjności. Pisze muzykę dla filmu, teatru, kina niemego, tańca współczesnego czy słuchowisk.
MIŁOSZ PĘKALA
MIŁOSZ PĘKALA
MIŁOSZ PĘKALA
Perkusista, jeden z czołowych polskich wibrafonistów. Interpretator muzyki współczesnej, jak również wykonawca muzyki popularnej i etnicznej. Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Det Kongelige Danske Musikkonservatorium w Kopenhadze. Angażuje się w liczne projekty artystyczne. Występuje w duecie z Magdaleną Kordylasińską-Pękalą, współpracował m.in. z Mitch&Mitch, Bartoszem Weberem, Kukla Band; przez wiele lat był członkiem zespołu Kwadrofonik. Prowadzi również działalność kompozytorską; wspólnie z Bartłomiejem Wąsikiem na zamówienie festiwalu Malta zrealizował balet Ksenofonia. Symfonia dla Innego (reż. Jan Komasa) oraz na zamówienie Teatru Polskiego Radia napisał muzykę do spektaklu/słuchowiska Garbus Sławomira Mrożka (reż. Jerzy Schejbal). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, zarówno jako solista, członek zespołów kameralnych, jak i kompozytor. W 2015 roku uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Obecnie pracuje jako wykładowca w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
DOMINIK STRYCHARSKI
DOMINIK STRYCHARSKI
DOMINIK STRYCHARSKI
Wszechstronny muzyk, kompozytor, flecista, wokalista, producent muzyczny. Autor muzyki teatralnej, w której fonosfera stanowi istotny czynnik formotwórczy. Laureat Paszportu „Polityki” w kategorii Teatr. Tworzy na granicy muzyki współczesnej, jazzowej, elektronicznej, a także estetyki noise’owej czy posthiphopowej. Brzmienie instrumentów konwencjonalnych oraz partie wokalne przetwarza elektroakustycznie, korzystając z elementów improwizacyjnych. Swoją twórczość prezentuje zarówno jako solista, jak i członek wielu projektów muzycznych. Brał udział w nagraniach pond czterdziestu albumów w różnych konfiguracjach osobowych. Jest założycielem zespołu Pulsarus, łączącego jazz z zaawansowaną elektroniką. Skomponował muzykę do ponad dziewięćdziesięciu spektakli teatralnych, pokazów tanecznych, filmów i projektów audio-wizualnych. Jego muzyka towarzyszyła spektaklom m.in. Michała Zadary, Wojciecha Klemma, Łukasza Kosa, Katarzyny Raduszyńskiej, Anny Badory, Jana Peszka, Wojtka Urbańskiego, Grażyny Kani czy Natalii Sołtysik. Jest współtwórcą interdyscyplinarnego Teatru Bretoncaffe.
MAREK POSPIESZALSKI
MAREK POSPIESZALSKI
MAREK POSPIESZALSKI
Saksofonista, klarnecista, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi swój kwartet i oktet, jest również częścią duetu Malediwy i Wojtek Mazolewski Quintet. Wychowywał się w rodzinie o muzycznych tradycjach. Od wczesnych lat zainteresowany jazzową awangardą, sztuką improwizacji oraz poszukiwaniem nowych brzmień i sposobu muzycznego wyrazu. Współpracował m.in. z Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band, Marco Eneidim, Dennis González Yells At Eels, YeShe, Graal, Yanina Free Wave, Piotrem Damasiewiczem i Power of the Horns Ensemble, Kazimierzem Jonkiszem, Januszem Stefańskim, Pawłem Jarzębskim, Maciejem Obarą, Jerzym Mazzollem, Rafałem Mazurem, Krzysztofem Knittlem, Igorem Boxx, Fisz/Emade, Peją, Zakopower. W 2022 roku wydał znakomicie przyjęty przez krytykę dwupłytowy album Polish Composers of the 20th Century i rozpoczął współpracę z portugalską wytwórnią Clean Feed. Przez niemiecki magazyn „Jazz Thing” uznany za jednego z dwudziestu pięciu najbardziej obiecujących europejskich artystów oraz wybrany Muzykiem Roku 2022 w ankiecie „Jazz Forum”. W 2023 roku ukaże się kontynuacja jego inspiracji polskimi kompozytorami XX wieku na płycie Marek Pospieszalski Octet No Other End of the World Will There Be.
ZYGMUNT KRAUZE
ZYGMUNT KRAUZE
ZYGMUNT KRAUZE
Wybitny kompozytor i ceniony pianista, pedagog i organizator życia muzycznego. Urodzony w 1938 roku w Warszawie, studiował tam w Państwowej Szkole Muzycznej – grę na fortepianie u Marii Wiłkomirskiej oraz kompozycję u Kazimierza Sikorskiego. Naukę kontynuował u legendarnej Nadii Boulanger. Na jego dorobek kompozytorski składają się opery, koncerty, kompozycje symfoniczne i kameralne, a także muzyka teatralna i dzieła chóralne. Jest twórcą muzyki unistycznej, inspirowanej malarstwem Władysława Strzemińskiego oraz kompozycji przestrzenno-muzycznych. Jako wykonawca występował na najważniejszych estradach świata oraz współpracował z najwybitniejszymi artystami i dyrygentami naszych czasów. Był doradcą artystycznym IRCAM w Paryżu oraz prezesem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej; jest jurorem międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Od 2002 roku jest profesorem kompozycji w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a w latach 2006–2010 wykładał na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadził seminaria i kursy mistrzowskie w Japonii, Korei Południowej, Chinach, Izraelu, Stanach Zjednoczonych i krajach Europy. Laureat prestiżowych nagród i honorowych odznaczeń, w tym Złotego Krzyża Zasługi (2004), nagrody Dziedzictwa Ludzkości UNESCO (2005), Orderem Legii Honorowej (2007), tytułem Kawalera Orderu Sztuki i Literatury Ministerstwa Kultury Francji (1984). W 2014 roku otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
JERZY KORNOWICZ
JERZY KORNOWICZ
JERZY KORNOWICZ
Kompozytor, improwizator, organizator życia muzycznego. Studiował w klasie kompozycji Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wiedzę pogłębiał u Louisa Andriessena w Koninklijk Conservatorium w Hadze. W 2001 roku powołał do życia grupę Kawalerowie Błotni, skupiającą się na działaniach intuicyjnych, improwizowanych, łącząca różne estetyki i formy, brzmienia instrumentów akustycznych i elektronicznych. Kurator artystyczny festiwali, zaangażowany w działalność wielu stowarzyszeń twórczych i inicjatyw kulturalnych; w latach 2003–2015 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich, od 2017 roku jest dyrektorem artystycznym Warszawskiej Jesieni. Jego twórczość wpisuje się w nurt postmodernistyczny, czerpie z różnych gatunków i stylów, łączy techniki najnowsze z elementami tradycji i improwizacją. Laureat wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody ZAiKS za zasługi w dziedzinie promocji muzyki polskiej, Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze – Gloria Artis i Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
MICHAŁ RUSINEK
MICHAŁ RUSINEK
MICHAŁ RUSINEK
Pisarz, tłumacz i wykładowca. Urodzony w 1972 roku w Krakowie. Pracuje na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie prowadzi zajęcia z teorii literatury, retoryki i creative writing. Przekłada książki dla dzieci (m.in. A.A. Milne’a czy J.M. Barriego) oraz dorosłych (np. Edwarda Goreya). Pisuje felietony, wierszyki, scenariusze radiowe i telewizyjne, teksty piosenek i libretta. Był sekretarzem Wisławy Szymborskiej, obecnie prowadzi jej Fundację.
ALEK NOWAK
ALEK NOWAK
ALEK NOWAK
Urodził się w 1979 roku w Gliwicach. Odbył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz University of Louisville. Jego utwory były prezentowane na wielu prestiżowych festiwalach (Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Festiwal Prawykonań w Katowicach, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie i inne), a także na koncertach w Stanach Zjednoczonych i krajach europejskich (m.in. podczas 54. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu). Zamawiali i wykonywali je London Sinfonietta, Polska Orkiestra Radiowa, Alarm Will Sound, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski. Istotne miejsce w twórczości Nowaka zajmują utwory wokalno-instrumentalne. Pisał do tekstów takich pisarzy, jak Georgi Gospodinow (Space Opera), Olga Tokarczuk (ahat-ilī – siostra bogów – album nagrodzony statuetką Fryderyka), Radek Rak (Baśń o sercu. Favola in musica), Stanisław Lem (Lo firgai – Maska), Szczepan Twardoch (Drach. Dramma per musica – wyróżniony Koryfeuszem Muzyki Polskiej i nagrodą O!Lśnienie, Syrena. Melodrama aeterna – statuetką Fryderyka oraz wieńcząca tryptyk Pokora. Dramma giocoso). Kompozytor uhonorowany został m.in. nagrodą TVP Kultura „Gwarancje Kultury” (2011), Paszportem „Polityki” (2018), Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku (2021). Od 2020 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Wydawcą kompozytora jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
MARCIN WICHA
MARCIN WICHA
MARCIN WICHA
Grafik, rysownik, pisarz, autor esejów, felietonów oraz książek dla dzieci. Urodzony w 1972 roku w Warszawie. Projektuje okładki, plakaty i znaki graficzne. Przez kilka lat był autorem cotygodniowych komentarzy rysunkowych w „Tygodniku Powszechnym”. Laureat Paszportu „Polityki” za rok 2017 w kategorii Literatura oraz Nagrody Literackiej Nike za Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Książka zdobyła również Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza oraz była nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia. Pisał m.in. do „Gazety Wyborczej”, „Charakterów”, „Pisma”, „Polityki”. Autobiograficzne zbiory esejów Jak przestałem kochać design i Rzeczy, których nie wyrzuciłem, w których wspomina okres dzieciństwa i dorastania oraz rzeczywistość PRL, stanowią punkt wyjścia dla rozważań o relacjach z rodzicami, żydowskim pochodzeniu i polskiej inteligencji. W 2022 roku autor opublikował zbiór felietonów Nic drobniej nie będzie oraz został nominowany do Nagrody Literackiej Nike, za wydaną rok wcześniej książkę Kierunek zwiedzania.
KASIA MOŚ
KASIA MOŚ
KASIA MOŚ
Piosenkarka, kompozytorka, autorka tekstów. Reprezentantka Polski w finale 62. Konkursu Piosenki Eurowizji (Kijów, 2017). Pochodzi z muzycznej rodziny. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Bytomiu w klasach wiolonczeli i fortepianu oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wokalu na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Wykonuje repertuar musicalowy, jazzowy, rozrywkowy; śpiewa również tzw. głosem białym. Brała udział w nagraniu i wykonaniach Pasji wg św. Marka oraz w Królu Learze Pawła Mykietyna, zarejestrowała wokalizę Wojciecha Kilara do filmu Krzysztofa Zanussiego Obce ciało. Współpracowała m.in. z Normą John, Kubą Badachem, Grzechem Piotrowskim, Leszkiem Możdżerem. Występowała na festiwalach: Spring Break, Top Trendy, Woodstock, Festiwal w Opolu, Wratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni oraz Sacrum Profanum i Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Finalistka 3. edycji programu Must be the Music oraz uczestniczka w 8. edycji show Twoja Twarz Brzmi Znajomo. Ma na koncie trzy albumy studyjne. Angażuje się w akcje na rzecz ochrony praw zwierząt.
JOANNA FRESZEL
JOANNA FRESZEL
JOANNA FRESZEL
Urodzona w Warszawie śpiewaczka (sopran), absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od wielu lat koncertuje w towarzystwie najlepszych polskich zespołów kameralnych i orkiestr symfonicznych. Specjalistka w interpretacji muzyki współczesnej. Śpiewała m.in. utwory Crumba, Ligetiego, Haubenstock-Ramatiego, Strawińskiego, Mykietyna; dokonała prawykonań kompozycji Pärta, Nikodijevicia, Caine’a, Knapika, Nowaka. Nie ogranicza się jednak do muzyki najnowszej i z powodzeniem wykonuje dzieła repertuaru barokowego, klasycznego i romantycznego. Gościła na deskach teatrów operowych w Polsce, Irlandii, Estonii, Hiszpanii i we Włoszech; występowała na renomowanych festiwalach (w Aix-en-Provence, Contrechamps Festival w Genewie), na zagranicznych tournée (trasa koncertowa z cyklem Chantefleurs et chantefables Lutosławskiego) oraz specjalnych koncertach (recital Frédéric Chopin and Franz Liszt w paryskiej siedzibie UNESCO). Laureatka prestiżowych nagród i wyróżnień w konkursach śpiewaczych, zarówno polskich, jak i zagranicznych. W 2016 roku nagrodzona Orphée d’Or (Académie du Disque Lyrique) za debiutancki album real life songs (2015); w 2017 roku uhonorowana Paszportem „Polityki”. Nagrania z jej udziałem wyróżniane są nominacjami i statuetkami Fryderyka.
EWA BIEGAS
EWA BIEGAS
EWA BIEGAS
Sopranistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Laureatka wielu renomowanych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, stypendystka Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, Rządu Austrii, szwajcarskiej fundacji Thyl-Dürr. Wybitna interpretatorka twórczości polskich kompozytorów. Brała udział w nagraniach dla Polskiego Radia utworów I.F. Dobrzyńskiego, Nowowiejskiego, Bogusławskiego, A. Dziadka, Lutosławskiego. Występowała podczas amerykańskiej premiery Missa pro pace Kilara w St. Patrick’s Cathedral w Nowym Jorku oraz odbywała tournée po Niemczech wykonując Pasję według św. Łukasza Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita. Występowała także w Wiener Kammeroper, Teatro del Maggio we Florencji, Teatro Colón w Buenos Aires, Opéra de Montréal, Slezské divadlo Opava śpiewając w dziełach Brittena, Szymanowskiego, Dvořáka, Pendereckiego, Pucciniego. Jest dziekanem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach.
JAN JAKUB MONOWID
JAN JAKUB MONOWID
JAN JAKUB MONOWID
Kontratenor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Członek International Opera Studio przy Opernhaus Zürich. Przez lata związany z Warszawską Operą Kameralną. Artysta szczególnie wszechstronny – wykonuje zarówno muzykę dawną, jak i najnowszą. Występował w dziełach mistrzów czasów baroku, klasycyzmu i romantyzmu oraz polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Krauzego, Pałłasza, M. Dobrzyńskiego. W swoim repertuarze ma role tytułowe we współczesnych operach polskich kompozytorów (Drach Aleksandra Nowaka, Anhelli Dariusza Przybylskiego). Jako ceniony śpiewak współpracował z czołowymi polskimi orkiestrami, zachwycając publiczność teatrów operowych w całym kraju. W dorobku fonograficznym artysty szczególne miejsce zajmują wyjątkowe serie płytowe, poświęcone polskiej muzyce epoki baroku – dziełom Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień; zdobywca statuetek Fryderyka.
KAROL KOZŁOWSKI
KAROL KOZŁOWSKI
KAROL KOZŁOWSKI
Tenor o repertuarze rozpiętym od muzyki dawnej po współczesną. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclée w Rumunii. W latach 2007–2009 był solistą Opery Wrocławskiej, gdzie intepretował utwory J. Straussa, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Pendereckiego. Na scenach Théâtre Montansier w Wersalu, Latvijas Nacionālā opera un balets w Rydze, Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium, Opery Narodowej Ukrainy, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej występował z twórczością m.in. Szymanowskiego, Donizettiego, Musorgskiego, R. Straussa, Janáčka, Pucciniego. Jako wykonawca muzyki dawnej współpracował z Capellą Cracoviensis, Wrocławską Orkiestrą Barokową, a także z {oh!} Orkiestrą, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Il Giardino d’Amore, Arte dei Suonatori. Jego wszechstronność i barwa głosu ceniona jest również w repertuarze współczesnym. Prawykonywał utwory Olivera Schnellera, Manfreda Trojahna, Bernda Redmanna; śpiewał m.in. w Canzon de’ baci Andrzeja Kwiecińskiego, Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna, a ostatnio w Ja, Şeküre Aleksandra Nowaka.
PIOTR SAŁAJCZYK
PIOTR SAŁAJCZYK
PIOTR SAŁAJCZYK
Pianista, kameralista i pedagog. Ukończył klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach; kształcił się również w Universität Mozarteum w Salzburgu. Według krytyków, jeden z najwybitniejszych polskich pianistów swojego pokolenia. Wykonuje zarówno muzykę najnowszą, jak i twórczość polskich kompozytorów romantyzmu. W centrum jego zainteresowań pozostaje twórczość Karola Szymanowskiego. Jego repertuar wypełniają także kompozycje Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Wajnberga. Ma na koncie wiele prawykonań muzyki współczesnej. Występował z czołówką polskich zespołów kameralnych i orkiestr. Współtworzy Wajnberg Trio, był członkiem Hashtag Ensemble. Laureat szeregu nagród i wyróżnień fonograficznych, m.in. statuetki Fryderyk. Nagrywał dla wytwórni DUX, CD Accord, Hänssler, CPO i Naxos, a także dla Programu 2 Polskiego Radia, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio, hr2. Sprawuje funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. K. Szymanowskiego w Zakopanem.
MAX MUCHA
MAX MUCHA
MAX MUCHA
Kontrabasista jazzowy. Ukończył Instytut Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ceniony muzyk sesyjny, aktywny zarówno na polskiej, jak i europejskiej scenie muzycznej. Współtworzy m.in. formacje Marek Pospieszalski Octet i Szymon Mika Trio. Ponadto współpracował bądź współpracuje z Markiem Napiórkowskim, Piotrem Orzechowskim, Dominikiem Wanią, Adamem Pierończykiem, Mateuszem Pospieszalskim, Maciejem Obarą, Kubą Płużkiem, Eliasem Stemesederem, Maksem Andrzejewskim i in. Koncertował na europejskich festiwalach, m.in. Jazzfest Berlin, Moers Festival, Warsaw Summer Jazz Days. Jest laureatem nagród na festiwalach Jazz Hoileaart w Belgii, Getxo Jazz w Hiszpanii czy polskiego Jazz Juniors.
 HCH
HCH
HCH
HCH to duet radiowy Jacka Hawryluka i Bartka Chacińskiego. Jacek Hawryluk – muzykolog i dziennikarz muzyczny związany z Radiostacją, obecnie zaś z Polskim Radiem. Od 2012 roku wicedyrektor Programu 2 Polskiego Radia. Autor audycji: „Płytomania” i „Płytowy Trybunał Dwójki”. Pisze m.in. do „Gazety Wyborczej” i „Ruchu Muzycznego”. Bartek Chaciński – dziennikarz muzyczny i publicysta. Z Polskim Radiem współpracuje od 2004 roku. Szefował działowi muzycznemu „Machiny”, obecnie jest kierownikiem Działu Kultury „Polityki”. Twórca Słowników najnowszej polszczyzny. Panowie byli sąsiadami na antenie od 1995 roku (Rozgłośnia Harcerska / Radiostacja). Obok siebie zasiedli w 2004 roku. Przez trzynaście lat ich program „HCH” nadawała najpierw Czwórka, a następnie Trójka. W radiowej Dwójce prowadzą audycje z cyklu „Nokturn”, „Letnia noc”, „Nocna strefa” i „Letnia strefa”. Pojawiali się również jako duet w telewizyjnym „WOKu – Wszystko o kulturze”. Dla AUKSO od 2016 roku przygotowują autorskie omówienia koncertów.

program

03.09godz. 12:00
OPERA // JERZY KORNOWICZ x MICHAŁ RUSINEK: ALBUM RODZINNY (opera dla dzieci)
EWA BIEGAS / JAN JAKUB MONOWID / MAREK MOŚ / AUKSO
„Postanowiłem na kilka tygodni zdziecinnieć i napisać wierszyki oparte dość swobodnie na życiorysach członków mojej rodziny” – tak Michał Rusinek wyjaśniał okoliczności powstania libretta tej opery (czy może musicalu) dla najmłodszych melomanów. – „Wydaje mi się, że mam przodków dość zwyczajnych. Ale i jestem przekonany, że nawet na bardzo zwyczajną rodzinę można spojrzeć z niezwyczajnej perspektywy: w każdym z nas tkwi jakieś dziwactwo, każdy z nas ma w życiorysie jakąś przygodę, o każdym można opowiedzieć jakąś anegdotę”. We wspólnym wertowaniu „Albumu rodzinnego” pisarzowi towarzyszy kompozytor Jerzy Kornowicz. To również znakomity pianista-improwizator, pedagog i animator kultury, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Słowem: nad wyraz poważny człowiek. Na szczęście nie zapomniał o wypełnionym śmiechem i zabawą dzieciństwie. „To czas, kiedy przebywamy w kilku światach naraz – pewnie najmniej w tym realnym, bo nie mamy o nim pojęcia” – mówi kompozytor „Albumu rodzinnego”. Warto również dodać, że dzieciństwo to czas, kiedy wyobraźnia pracuje na pełnych obrotach – i adekwatnie inspirującą muzykę stworzył Jerzy Kornowicz.

Na operę zapraszamy dzieci w wieku od 6 lat.
Czas trwania koncertu: 60 min.
SALA KONCERTOWA
06.10godz. 18:30
Q&A // PAWEŁ SZAMBURSKI / MAREK POSPIESZALSKI
JACEK HAWRYLUK / BARTEK CHACIŃSKI
FOYER
wstęp wolny
06.10godz. 19:30
AD LIBITUM // AUKSO x PAWEŁ SZAMBURSKI
PAWEŁ SZAMBURSKI / MAREK MOŚ / AUKSO
Paweł Szamburski jest antropologiem kultury i muzykologiem z wykształcenia, a klarnecistą z natury. Jest jedną z ważniejszych postaci środowiska Lado ABC, grywa solo i w zespołach, m.in. Meritum, SzaZa, Ircha i Cukunft, komponuje dla filmu i teatru. Obecnie jego flagowym projektem jest Bastarda, który muzykę dawną i tradycyjną tłumaczy na język muzyki współczesnej, ale przede wszystkim język najgłębszych emocji. Paweł Szamburski zaprezentuje na auksodrone utwór napisany na zamówienie festiwalu, w którym – jak to ujmuje – z jednego samotnego głosu powstaje wspólnota i porządek w chaosie. Kompozytor planuje „wprowadzić rodzaj zabawy fakturą orkiestry oraz narracji, w której melodia solisty, początkowo słaba w starciu z masywnym brzmieniem orkiestry, z czasem nabiera siły i zaraża resztę muzyków swoją myślą, aby w finale wybrzmiała piękna harmonijna i konsonansowa nuta”. Materiał będzie częściowo zapisany, a częściowo będą to zadania sonorostyczne na orkiestrę i elementy improwizacji zespołowej.
SALA KONCERTOWA
06.10godz. 20:30
DJ SET // HCH: 50 LAT HIP-HOPU
JACEK HAWRYLUK / BARTEK CHACIŃSKI
Są tacy, którzy wiedzą więcej o hip-hopie. Ale my za to wiemy też co nieco o ciężarze pięćdziesięciu lat. I spróbujemy te dwie dziedziny wiedzy zmiksować. Półwiecze nurtu, który zdominował w ostatnich dekadach muzykę na całym świecie, świętować będziemy prezentacją utworów z jego prapoczątków. Hip-hop rozpoczął się od prywatki w bloku na nowojorskim Bronksie, a sala koncertowa pośrodku osiedli mieszkaniowych w Tychach to niezłe miejsce na imprezę rocznicową. Będą breaki, będzie rap, przypomnimy też o tanecznym rodowodzie nurtu. Jak w przeboju disco-rapowej grupy Indeep „Last Night a D.J. Saved My Life”: „Każdą przeszkodę dziś sforsuję, wystarczy tylko, że zmiksuję”. Ten krótki set jest pierwszym z trzech, które duet radiowy HCH zagra w tym roku podczas auksodrone. Bo jak zwykle w ciągu trzech wieczorów w Mediatece będziemy odkładać mikrofony i prezentować to, co znaleźliśmy w naszych płytotekach.
FOYER
wstęp wolny
06.10godz. 21:15
JAZZ+ // AUKSO x MAREK POSPIESZALSKI OCTET: POLISH COMPOSERS OF THE 20TH CENTURY
MAREK POSPIESZALSKI OCTET / MAREK MOŚ / AUKSO
Jak opowiedzieć historię muzyki polskiej XX wieku nie tylko ignorując takich gigantów, jak Penderecki, Lutosławski czy Górecki, ale nawet nie sięgając po partytury tych kompozytorów, których chce się uhonorować? Marek Pospieszalski, saksofonista i kompozytor, którego w 2021 roku niemiecki magazyn „Jazz Thing” nazwał jednym z dwudziestu pięciu najbardziej obiecujących europejskich artystów, dowiódł, że nie tylko można, ale wręcz trzeba. Wystarczy zespół złożony z podobnych do lidera awanturników oraz talent i brawura. Wydany w 2022 roku album „Polish Composers of the 20th Century”, który jest punktem wyjścia dla koncertu, zawiera wariacje na temat dzieł m.in. Zygmunta Krauze, Andrzeja Panufnika, Bogusława Schaeffera, Włodzimierz Kotońskiego, Jana Krenza, Kazimierza Serockiego i Romana Palestera. „Ruch Muzyczny” twierdzi, że oktet Pospieszalskiego w tym repertuarze brzmi, „jakby skład z Milesa Davisa «Bitches Brew» wziął na warsztat «Święto wiosny»” – czy może być lepsza rekomendacja?
SALA KONCERTOWA
07.10godz. 16:30
Q&A // ZYGMUNT KRAUZE / MIŁOSZ PĘKALA / ALEK NOWAK / MARCIN WICHA
JACEK HAWRYLUK / BARTEK CHACIŃSKI
FOYER
wstęp wolny
07.10godz. 17:30
KRAUZE 85 // AUKSO x ZYGMUNT KRAUZE
ZYGMUNT KRAUZE / MAREK MOŚ / AUKSO
Czego to Zygmunt Krauze w swoim artystycznym życiu nie robił?! Skomponował osiem oper, trzy koncerty fortepianowe i ponad sto kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych, w tym pierwsze w Polsce kompozycje przestrzenne, wykonywane w specjalnie zaprojektowanych wnętrzach. Nagród, które otrzymał i funkcji, które piastował nie sposób zliczyć (choć fakty, że w 1982 roku na zaproszenie Pierre’a Bouleza został doradcą artystycznym Institut de Recherche de Coordination Acoustique/Musique czy przewodzenie Międzynarodowemu Towarzystwu Muzyki Współczesnej warto przypomnieć). Prowadzi kursy mistrzowskie i wykłady na uczelniach w USA, krajach Azji i Europy, zasiadał jako juror w międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Jak podsumować tak potężny dorobek jednym koncertem? To oczywiście niemożliwe, ale z okazji 85. urodzin Mistrza będziemy z całych sił próbować. W programie m.in. solowe utwory na fortepian w wykonaniu kompozytora, a także kameralne i orkiestrowe z udziałem muzyków AUKSO.
SALA KONCERTOWA
07.10godz. 19:30
AD LIBITUM // AUKSO x MIŁOSZ PĘKALA
MIŁOSZ PĘKALA / MAREK MOŚ / AUKSO
Miłosz Pękala jest wybitnym perkusistą i wibrafonistą, kompozytorem i pedagogiem. Znany m.in. z duetu z Magdaleną Kordylasińską-Pękalą, formacji Mitch&Mitch czy Kwadrofonik, w swoich poszukiwaniach łączy repertuar klasyczny, eksperymentalny i rozrywkowy. W tyskiej Mediatece gościł już wielokrotnie, tym razem wypełni ją narracją o wysokim stężeniu energii, w której wykorzysta eksperymentalne brzmienia wiekowych urządzeń elektronicznych i gameboy’ów. Na zamówienie auksodrone Pękala przygotował utwór o wszystko mówiącym tytule „Muzyka na smyczki, perkusję i urządzenia elektroniczne”. Kompozycja składa się z sześciu ogniw, w których solista kolejno eksploruje instrumentarium perkusyjne od wibrafonu i marimby, przez zestaw multiperkusyjny, złożony z membranofonów i idiofonów o nieokreślonej wysokości dźwięku, po hand pan i anklungi. Bezpośrednią inspiracją estetyczną przyświecającą kompozytorowi był świat gier komputerowych jego dzieciństwa (lata 80.) oraz muzyka perkusyjna i elektroniczna Iannisa Xenakisa.
SALA KONCERTOWA
07.10godz. 20:30
DJ SET // HCH: PŁYTY, KTÓRYCH NIE WYRZUCILIŚMY
JACEK HAWRYLUK / BARTEK CHACIŃSKI
Niechciane podarunki? Balast do wyrzucenia w razie przeprowadzki? Wystawione w pudełku pod śmietnikiem, ale ocalone w ostatniej chwili? Tytuły, które źle się zestarzały? Albo które przesłuchaliśmy o kilka razy za dużo? Płyty z kolekcji rodziców, które wydawały nam się zbędne? To nie będzie prezentacja najnowszych płyt. „Nie ściemniajmy: stan zły. Brak przedniej okładki. Plama na tylnej. (...) Uszkodzony grzbiet. Liczne naddarcia, zagniecenia, zabrudzenia. Papier sypie się w rękach” – tak opisywał Marcin Wicha w swojej książce „Rzeczy, których nie wyrzuciłem”. Bez względu na okoliczności nie lubimy się rozstawać z płytami. Wiemy, czym grozi wyrzucenie tej najmniej chcianej – za chwilę stanie się najpotrzebniejszą na świecie. Krótki set jest drugim z trzech, które duet radiowy HCH zagra w tym roku podczas auksodrone. Bo jak zwykle w ciągu trzech wieczorów w Mediatece będziemy odkładać mikrofony i prezentować to, co znaleźliśmy w naszych płytotekach.
FOYER
wstęp wolny
07.10godz. 21:15
OPERA // ALEK NOWAK x MARCIN WICHA: RZECZY
KASIA MOŚ / JOANNA FRESZEL / KAROL KOZŁOWSKI / PIOTR SAŁAJCZYK / MAX MUCHA / MAREK MOŚ / AUKSO
Kiedy Alek Nowak zabierał się do pisania tego utworu, spodziewał się, że powstanie „coś między dramatem a cyklem piosenek”, a skończył z wodewilem. Który jest zarazem żałobnym rytuałem – mowa bowiem o operze „Rzeczy”, z literackim pierwowzorem w postaci głośnej, nagrodzonej Nike, książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem". To pożegnanie ze zmarłą matką wyrażone przez porządkowanie przedmiotów, które po sobie zostawiła. „Nie ma tu doniosłości, tylko ciche echa minionego życia” – zapowiada Nowak, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. I prawdopodobnie najlepiej zorientowany w innych nurtach kultury. „Rzeczy” są bowiem kontynuacja jedynej w swoim rodzaju literackiej rezydencji Alka Nowaka na auksodrone. Na tym festiwalu premiery miały już jego operowe wariacje na temat prozy Szczepana Twardocha i Radka Raka. „Rzeczy” wyśpiewają dla nas Kasia Moś, Joanna Freszel i Karol Kozłowski, na fortepianie zagra Piotr Sałajczyk, a Max Mucha na kontrabasie.

Utwór „Rzeczy” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
SALA KONCERTOWA
08.10godz. 18:30
Q&A // DOMINIK STRYCHARSKI / MAREK POSPIESZALSKI
JACEK HAWRYLUK / BARTEK CHACIŃSKI
FOYER
wstęp wolny
08.10godz. 19:30
AD LIBITUM // AUKSO x DOMINIK STRYCHARSKI
DOMINIK STRYCHARSKI / MAREK MOŚ / AUKSO
Dominik Strycharski jest kompozytorem, improwizatorem, wokalistą i flecistą, znanym z nagrań solowych i takich projektów, jak Pulsarus, RhPlus, Myriad Duo czy Progrram, w teatrze współpracował m.in. z Janem Peszkiem i Michałem Zadarą. Jest autorem muzyki do filmu „Symfonia fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik. Specjalnie dla festiwalu auksodrone skomponował „The Frame” – na orkiestrę smyczkową, flety blokowe i elektronikę. „Utwór odnosi się wprost do muzycznych ram i kontekstów, które wpływają na nasz bardzo różny odbiór muzyki. Jest częścią dialogu, który od dawna prowadzę z różnymi muzycznymi światami, próbując je łączyć we własną, odrębną historię, a równocześnie kontestując to, co wydaje mi się mało prawdziwe lub po prostu słabe. Kompozycja jest próbą wyjścia z tych właśnie ram, kolejną próbą stworzenia ekstatycznej i kompletnej wypowiedzi, wychodząc ze skrajnego eklektyzmu i bardzo od siebie odległych inspiracji” – zapowiada kompozytor. – „Flet i orkiestra raz sobie przeciwstawione, innym razem zaś całkowicie zgodne, zaistnieją w ekspresyjnych skrajnościach i nieraz zaskakującej dynamice”.
SALA KONCERTOWA
08.10godz. 20:30
DJ SET // HCH: PIOSENKI O KOŃCU ŚWIATA
JACEK HAWRYLUK / BARTEK CHACIŃSKI
Jest wprawdzie jeden wiersz Czesława Miłosza, ale samych piosenek i utworów instrumentalnych było więcej. Opowiadają o końcu świata i o tym, co po końcu świata. Gwałtowne i delikatne, naturalne i przetwarzane brzmieniowo, akustyczne i elektryczne. Sinatra słuchany w schronie atomowym, muzyka balowa wybrzmiewająca w pustej sali hotelu, Tina Turner pod Kopułą Gromu, Joel brzdąkający na gitarze. Znamy te wszystkie obrazki z kultury popularnej. Ostatniego dnia festiwalu spróbujemy się wpisać w ten nastrój dekadencji i schyłkowości, ale nie bez szczypty przekory i ironii. Krótki set jest ostatnim z trzech, które duet radiowy HCH zagra w tym roku podczas auksodrone. Bo jak zwykle w ciągu trzech wieczorów w Mediatece będziemy odkładać mikrofony i prezentować to, co znaleźliśmy w naszych płytotekach.
FOYER
wstęp wolny
08.10godz. 21:15
JAZZ+ // AUKSO x MAREK POSPIESZALSKI OCTET: NO OTHER END OF THE WORLD WILL THERE BE
MAREK POSPIESZALSKI OCTET / MAREK MOŚ / AUKSO
Sukces albumu „Polish Composers of the 20th Century” sprawił, że Marek Pospieszalski postanowił pójść za ciosem i kontynuować swoje studia nad polską szkołą kompozytorską XX wieku. Na płycie „No Other End of the World Will There Be (Based on the works of Polish Female Composers of the 20th Century)” saksofonista skupił się wyłącznie na twórczości kobiet, od Grażyny Bacewicz przez Barbarę Buczek, Elżbietę Sikorę i Grażynę Pstrokońską-Nawratil po Agatę Zubel. Odkrył, że muzyka jednak może mieć płeć... „Moje pierwsze wrażenie przy pracy nad nowymi utworami było takie, że polskie kompozytorki XX wieku są znacznie bardziej radykalne niż kompozytorzy” – przyznawał. A jeśli już sam punkt wyjścia jest skrajny, łatwo sobie wyobrazić, jak wysoko może się wznieść oktet Pospieszalskiego, napędzany jazzem, noise’em i elektroniką. W improwizacjach Pospieszalski nie tylko odnajduje istotę stylu kompozytorek, z którymi podjął dialog, ale przede wszystkim ducha czasu.
SALA KONCERTOWA

mapa

Mediateka znajduje się przy al. Marszałka Piłsudskiego 16. Najbliższy przystanek (2 minuty marszu) to Hala Sportowa, na którym zatrzymują się linie: A, C, F, W, 14, 36, Sz, 128 i 268.
auksodrone
wczytywanie